Hoe zitten stukken van Ludovico Einaudi en Yann Tiersen in elkaar? (vormanalyse)
by on december 1, 2018 in Muziektheorie

Minimal Music

Wie kent niet de stukken van Ludovico Einaudi (filmmuziek van Intouchables) en Yann Tiersen (filmmuziek Amélie)? Vooral Einaudi is razend populair.

Deze componisten hebben een stijl die ergens tussen klassiek en popmuziek ligt.

De meeste musici zien die stijl als een ontwikkeling vanuit het genre minimal music.

Hoe schrijven deze componisten hun stukken?

Als je de muzikale vorm bestudeert en analyseert ontdek je dat ze soortgelijke vormschema’s gebruiken.

Een vormschema is als het ware een plattegrond van een muziekstuk.

In popmuziek gebruiken ze daarvoor termen als intro, couplet, refrein en bridge.

In de klassieke en jazzmuziek gebruik je daarvoor letters: ABA, ABBA, ABCA, etc.

Hieronder geef ik een vormanalyse van enkele stukken van Y. Tiersen en één van L. Einaudi.

Yann Tiersen (1970)

Comptine d’un autre été: l’après-midi (4/4, Em)

LH patroon (4 maten) –     A ( 8maten) – B (4 maten) – C (4 maten) – D (8 maten)

A ( 8maten) – B (4 maten) – C (4 maten) – D (8 maten) [RH thema 8va.]

Le moulin (3/4, Bbm)

A (8 maten) – B1 (4 maten) – B2 (4 maten) – C (8 maten)

A (8 maten) – B1 (4 maten) – B2 (4 maten) – C (8 maten) [RH thema in octaven] fermata

D (12 maten) – D’ (12 maten [RH thema in octaven])

A (8 maten) – B1 (4 maten) – B2 (4 maten) – C (8 maten)

A (8 maten) – B1 (4 maten) – B2 (4 maten) – C (8 maten) [RH thema in octaven]

D (12 maten) – D’ (12 maten [RH thema in octaven]) – Coda (3 maten)

La dispute (3/4, Eb)

A1 (8 maten) – A2 (8 maten) – A2 (8 maten)

A1 (8 maten) – A2 (8 maten) – A2 (8 maten) [RH thema in octaven]

B1 (8 maten) – B2 (8 maten) – B2′ (8 maten)

B1 (8 maten) – B2 (8 maten) – B2′ (8 maten) [RH thema in gebroken octaven]

Sur le fil (2/4, Em)

A1 (7 maten) – A2 (7 maten)

B1 (8 maten) – B1′ (8 maten)

C (11 maten)

B1′ (8) – B1” (8)

C (11 maten)

[verandering maatsoort: 19/16)

D1 (2 maten)

[verandering maatsoort: 4/4)

D2 (2 maten)

[verandering maatsoort: 2/4)

E (2 maten)

F (11 maten)

A1 (7 maten) – A2 (7 maten)

La valse d’Amélie (2/4, Dm)

A (16 maten) – A’ (16 maten [RH thema in octaven])

[verandering maatsoort: 3/4)

B (16 maten) – B’ (16 maten)

C (16 maten)

D (16 maten [RH thema A + LH C])

E (16 maten [RH thema B + LH C])

A (8 maten)

Comptine d’été n.2 (4/4, Em)

LH patroon (8 maten)       A1 (8 maten) – A2 (8 maten) – B (2x 8 maten) – C (2x 8 maten) – D (8 maten)

Ludovico Einaudi (1955)

In un’ altra vita (4/4, Am)

A1 (4 maten) – A2 (4 maten) – A2′ (4 maten) – A2” (4 maten)

B

Harmanus Music | 0683251008 | info@harmanusmusic.com