Jazz Piano en Jazz Akkoorden leren op piano: waar begin je?

Dé startpagina met een stappenplan voor jazz piano en jazz akkoorden leren!

Kan je al pianospelen? En wil je meer weten over jazz akkoorden en jazz piano? Of jazz improvisatie in het algemeen?

Dan ben je op de juiste plek. Je vindt hier informatie over verschillende onderwerpen én een plan van aanpak.

Wat zijn bijvoorbeeld Jazz akkoorden voor beginners en gevorderden? Wat betekent II-V-I progressie? Wat is een jazz akkoorden schema? Wat zijn jazz standards en Real Books? Wat zijn voicings en rhythm changes? Met welke simpele jazz liedjes begin je? Hoe oefen je die op piano? Hoe improviseer je in jazz? En waar begin je met luisteren naar de ’top’ jazz pianisten? Wie zijn de namen die je moet kennen?

Van A tot Z: met praktische handvatten help ik je op weg. Ik ben Roy Harmanus, pianist, pianoleraar en werkte als gastdocent aan het Fontysconservatorium. Alle informatie op deze pagina komt uitgebreider aan bod in mijn online cursus jazz piano.

Harmanus Music Wie ben ik

Waar begin je met jazz akkoorden en jazz piano?

‘Jazz’ is een ruim begrip dat minstens een eeuw aan verschillende stijlen omvat. Uiteenlopend van swing tot experimentele jazz. Van Oscar Peterson en Bill Evans tot Keith Jarrett, Brad Mehldau en Tigran Hamasyan. Definiëren is lastig.

Maar als je jazz piano wilt leren spelen, dan zijn drie vaardigheden onmisbaar voor iedere stijl:

  1. Jazz akkoorden kunnen spelen
  2. Enige vrije improvisatievaardigheden
  3. Jazz stijlkennis beheersen voor inspiratie

Daarnaast moet je veel luisteren naar verschillende jazz stijlen. Zo bouw je een referentiekader op waarbinnen je oefent. Het is niet te doen om jazz piano te spelen zonder veel naar jazz muziek te hebben geluisterd. Luisteren is key!

Gelukkig zijn deze drie vaardigheden te leren. Ieder op zijn niveau uiteraard. Ik ga je hieronder voor elk gebied concrete tips geven.

Jazz akkoorden spelen op piano voor jazz beginners

Allereerst een begripsverduidelijking: Met ‘jazz beginner’ wordt hier bedoeld dat je al piano kunt spelen, maar geen of weinig echte jazz ervaring hebt.

Wil je jazz akkoorden leren, doorloop dan als voorbereiding de volgende 3 onderdelen:

  1. Toonladders
  2. Drieklanken
  3. Vierklanken

Stap 1: Toonladders

Wil je akkoorden begrijpen dan leer je altijd eerst toonladders. Akkoorden worden immers gebouwd op basis van toonladders.

Leer voor jazz zeker alle majeur en mineur toonladders. Vanuit die twee toonladders kun je vrijwel alle jazz akkoorden bouwen of afleiden. Een compleet overzicht hiervan vind je in mijn blog ‘Alle toonladders in majeur en mineur met piano vingerzetting’.

De bluestoonladders en middeleeuwse cq. modale kerktoonladders (modal scales) zijn handig om te kennen. Maar voor beginners zijn ze optioneel. De bluestoonladder gebruik je vooral bij melodische improvisatie. De modale toonladders ook bij gevorderde jazz akkoorden. Als beginner kun je ze even overslaan.

Stap 2: Drieklanken en omkeringen

Hieronder worden de begrippen ‘majeur en mineur akkoorden’, ‘drieklanken’, ‘grondligging’ en ‘omkeringen’ gebruikt. Weet je nog niet wat dat betekent? Lees dan mijn algemene piano-akkoordenpagina.

Na het leren van de majeur en mineur toonladders begin je met de basisakkoorden: drieklanken.

De 4 belangrijkste drieklanken zijn:

  1. Majeur (Eng. major)
  2. Mineur (Eng. minor)
  3. Verminderd (Eng. diminished)
  4. Overmatig  (Eng. augmented)

Zij vormen de kern van vrijwel alle bekende jazz akkoorden. Leer ze in grondligging en omkeringen spelen.

C-majeur drieklank in omkeringen

Stap 3: Vierklanken

Na drieklanken leg je de focus op vierklanken, in het bijzonder de septiem-akkoorden. Je voegt dan een extra toon toe aan de drieklanken, namelijk de 7e toon uit de toonladder.

Kort toegelicht: Een C-majeur in drieklank bestaat uit de tonen c + e + g (de 1 + 3 + 5 op een majeur-toonladder). Als vierklank wordt het dan: c + e + g + b (de 1 + 3 + 5 + 7 op een majeur-toonladder). Welke septiemakkoorden moet je zeker kennen?

C-majeur7 (vierklank)

De 5 belangrijkste septiem akkoorden

  1. Majeur-septiem (maj7) = 1 + 3 + 5 + 7 = c + e + g +b
  2. Dominant-septiem (7) = 1 + 3 + 5 + b7 = c + e + g + bes
  3. Mineur-septiem (m7 of -7) = 1 + b3 + 5 + b7 = c + es + g + bes
  4. Mineur-septiem/b5 (m7b5) = 1 + b3 + b5 + b7 = c + es + ges + bes
  5. Verminderd-septiem (dim.7) = 1 + b3 + b5 + bb7 = c + es + ges + beses (= a)

Als je deze akkoorden in grondligging kan spelen, heb je voldoende vaardigheid om je eerste jazz lied te spelen. Start bijvoorbeeld met ‘Autumn Leaves’.

Lees ook mijn uitgebreide blog met uitleg en illustraties van alle septiem akkoorden.

Septiem akkoorden in C

Stap 4: Vijfklanken

Na de vierklanken kun je eindelijk beginnen aan gevorderd-klinkende jazz akkoorden: vijfklanken.

Dat betekent dat je boven de septiem (7) een none (9) speelt. Dus de vierklank C-majeur-7 akkoord bestaat uit c + e + g + b. Als vijfklank wordt het: c + e + g + b + d. Je noteert dan C-majeur7/9. En dat doe je voor alle vijf belangrijke septiem-akkoorden.

Dit is véél werk, maar zeer de moeite waard. Je klinkt direct een stuk gevorderder, terwijl het niet veel moelijker is om te spelen!

C-majeur7/9 (vijfklank)

De tekst gaat hieronder verder…

Jazz Piano Online Cursus

Op je eigen tijd en tempo

Praktijk én theorie in één!

Jazz akkoorden schema’s spelen op piano: de ‘II V I progression’ (2 5 1 jazz voicings)

Je hebt nu de kennis en kunde om vier- en vijfklanken te oefenen op het beroemde ‘II-V-I schema’. Ook wel II-V-I progressie of 2 5 1 voicings genoemd. Iedere jazz student begint daarmee. Het is een onmisbaar onderdeel!

Wat is een II V I progressie?

Een progressie is een akkoordenschema. En die Romeinse cijfers zijn een vorm van akkoord-notatie, genaamd ‘Nashville Number System’.

De Romeinse cijfers staan voor relatieve akkoorden in een toonsoort (lees mijn diepteblog over toonsoort). Het is een ‘relatieve notatie’ omdat je geen akkoordsymbolen zoals C of Gm gebruikt. Je moet die cijfers omzetten naar akkoordsymbolen.

II V I omzetten naar akkoordsymbolen

Een II betekent het tweede akkoord in een toonsoort. En V betekent het vijfde akkoord. En I betekent het eerste akkoord.

Zo’n akkoordenschema ziet er als volgt uit:

  1. In NNS-notatie: | II | V | I | I |
  2. Omgezet in de toonsoort C-majeur met drieklanken: | Dm | G | C | C |

II-V-I jazzschema’s kan je oefenen met vierklanken en vijfklanken. Dan krijg je pas de ‘jazz sound’.

  1. Met vierklanken: | Dm7 | G7 | Cmaj7 | Cmaj7 |
  2. Met vijfklanken: | Dm7/9 | G7/9 | Cmaj7/9 | Cmaj7/9 |

 II V I (NNS 3/4/5 klanken)

Hoe speel je II V I’tjes in vijfklanken op piano?

Vijfklanken verdeel je over twee handen, anders zijn ze bijna niet te spelen.

  1. Met je linkerhand speel je de grondtoon van het akkoord. Dus bij het Dm7/9 akkoord speel je de enkele toon d.
  2. Met je rechterhand speel je de overige tonen, dus f-a-c-e. En dat doe je bij ieder akkoord dat je speelt.
II V I progressie volledig jazz piano Harmanus Music

 II V I progression in C

2 goede jazz oefeningen voor vier- en vijfklanken:

Om je vier- en vijfklanken te trainen kun je 2 effectieve oefeningen doen:

  1. Oefen de II-V-I progressie (vier/vijfklank) in verschillende toonsoorten. Hoe meer je kent, hoe beter. Besef wel dat deze oefening veel tijd kost.
  2. Oefen de vier/vijfklanken op het jazzlied ‘Autumn Leaves’. Dat lied bestaat namelijk grotendeels uit II-V-I schema’s. Deze tweede oefening kost minder tijd en het resultaat is dat je meteen een jazz lied kan spelen. Dus veel beginners slaan oefening 1 over en starten met oefening 2.

Je beheerst nu de nodige inleidende jazztheorie. Ook kan je gave akkoorden op het lied ‘Autumn Leaves’ spelen. Dat is een zeer bekende ‘jazz hit’ (ook wel standard genoemd).

Waar vind je bladmuziek van alle veelgespeelde jazz standards? En welke jazz standards zijn verstandig om nu mee te beginnen?

De tekst gaat hieronder verder…

Jazz Piano Online Cursus

Op je eigen tijd en tempo

Praktijk én theorie in één!

Wat zijn Jazz standards en het Real Book of Jazz voor Piano?

Wat zijn jazz standards? En wat is het Real Book of Jazz?

Standards zijn jazz liedjes die in de geschiedenis klassiekers dus standaard zijn geworden. Denk aan liedjes als Autumn Leaves, Blue Bossa en Stella By Starlight. Iemand heeft al die klassiekers in één boek gebundeld: het Real Book. Dus koop bij bol.com een Real Book en je hebt alle jazz klassiekers bij elkaar!

Deze standards worden vaak gespeeld door grote jazz artiesten maar ook tijdens open jam sessies. Als je op het podium met onbekende medemuzikanten jazz piano wilt spelen, dan komen die standards goed van pas.

Maar ook als je begint met jazz piano en akkoorden speel je standards.

Lees mijn blog met een gratis online Jazz Real Book.

Realbook Jazz Harmanus Music

Real Book of Jazz

Wat zijn simpele jazz liedjes voor piano spelen voor beginners?

Eenvoudige piano standards zijn niet alleen voor beginners. Ook gevorderden spelen ze. Als je nieuwe kennis aan het verwerken bent, gevorderde jazz akkoorden of jazz solo’s, dan wil je namelijk niet altijd een complexe standard zoals Giant Steps van John Coltrane. Erg leuk maar te moeilijk.

Kies eenvoudige jazz piano standards:

  1. Autumn Leaves
  2. Blue Bossa
  3. Misty
  4. Fly Me To The Moon
  5. Alone Together
  6. In The Wee Small Hours
  7. Blue in Green

Kies altijd de juiste standards die passen bij zowel je niveau als je leerdoel.

Autumn Leaves E minor sheet Harmanus Music

Autumn Leaves (akkoorden Jazz Standard)

Fly Me To The Moon key A minor sheet Harmanus Music

Fly me to the moon (akkoorden Jazz Standard)

Hoe speel je jazz standards op piano?

Je kent nu wat mooie jazz akkoorden, schema’s en standards om mee te beginnen. Hoe speel je die standards op de piano? Ik geef je vier algemene manieren die voor iedereen onmisbaar zijn, ongeacht je einddoelen of muziekvoorkeuren.

Je oefent een jazz standard op minstens vier manieren:

  1. RH: de melodie van het lied en LH: het akkoord. Zo laat je horen hoe het lied klinkt en kan je samen spelen met een bassist die de baspartij speelt. Ook kan je met je rechterhand improviseren als je dat zou willen.
  2. RH: de akkoorden en LH: bas of ‘walking bass’ (lopende bas over de akkoorden). Nu kan je andere solo instrumenten of zangers en zangeressen die de melodie spelen begeleiden.
  3. RH: de melodie en LH: de bas. Nu kan je jazz solo piano spelen en eventueel improviseren als je dat zou willen.
  4. RH: de melodie met akkoorden en LH: de bas of pianoloopjes. Nu heb je alles in één!

Vanuit deze vier benaderingen kan je rustig gaan uitbouwen naar specifieke technieken binnen jazz stijlen. Denk hierbij aan stijlen als Swing Jazz, Bebop, Ragtime, Bossa Nova, Latin Jazz of Contemporary Jazz.

Jazz piano en jazz akkoorden harmonieleer gevorderden

Na de basis akkoorden en jazz piano technieken is de volgende stap de meer gevorderde jazz akkoorden, alteraties en voicings.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ‘Tritone Substition’ die je tegenkomt bij jazz pianisten als Duke Ellington en Bud Powell.
  • De ‘Drop Two Voicings’ zoals ze voorkomen bij Bill Evans, George Shearing en Red Garland.
  • Of So What Quarter Voicings die Bill Evans bedacht op de plaat Kind of Blue van Miles Davis. Luister maar eens het nummer ‘So What‘.
  • En niet te vergeten de moderne voicings van o.a. Keith Jarret en Brad Mehldau.

Al deze akkoorden zijn ook prima te spelen als je geen professionele ambities hebt. Je hoeft namelijk niet veel techniek te hebben om ze te kunnen spelen. En het klinkt meteen professioneel. Dus laat je niet afschrikken door deze termen en grote namen. Deze voicings zijn ook te leren op een meer beginner jazz piano niveau.

Jazz solo en jazz improvisatie: hoe improviseer je in jazz?

Allereerst dit: je hoeft niet per se te improviseren of te soleren. Je kan ook alleen de akkoorden en de melodieën van jazz standards spelen. En dan als easy jazz ballad of op een medium-tempo swing jazz! Jazz improviseren met melodieën kan je overslaan als improvisatie niet jouw ding is. Dat terzijde.

Als je toch wilt improviseren, hoe doe je dat dan?

‘Storytelling’ is key voor jazz improvisatie. Je moet namelijk leren hoe je een ‘verhaal vertelt’ met je solo. Dus hoe bouw je een solo op, hoe verwerk je een thema met variatietechnieken, hoe bouw je op naar een climax, en breng je de energie weer omlaag in het outro, enzovoorts.

Meestal heb je twee algemene invalshoeken voor improviseren:

  1. Vanuit melodie gedacht
  2. Vanuit akkoorden gedacht

Wat betekent jazz improviseren vanuit melodie?

Bij jazz improviseren vanuit de melodie neem je de melodie van het jazz lied als uitgangspunt. Of je eigen melodie. Op die melodie ga je allerlei ‘variaties’ maken.

Pattern Improvisation

Je kan ook een kort motiefje (slechts een paar tonen) als leidraad voor de variaties nemen. Die kan je zelf bedenken of die haal je uit een bestaande melodie. Dit noem je ‘pattern improvisation’. Vervolgens ga je daarmee improviseren.

Er zijn veel variatie-technieken voor het improviseren op een melodie: van omspelingstonen, chromatic approach, cross-rhythms, gespiegeld en leidtonen tot kreeftgang. Te veel om hier op te noemen.

Heb je hierbij hulp nodig? In mijn jazz cursus loop ik stap voor stap verschillende variaties en de toepassing met je door.

Wat betekent jazz improviseren vanuit akkoorden?

Bij improviseren vanuit akkoorden neem je de jazz akkoorden van het lied als startpunt. De tonen van de akkoorden noem je target notes of ‘doeltonen’. Ze vormen de ruggengraat van je solo. Je kan die target notes bijvoorbeeld aanvullen met halve tonen eronder of erboven zogeheten leading tones of ‘leidtonen’. Deze invalshoek is onder meer gangbaar in Bebop Jazz van Charlie Parker, Bud Powell en Bill Evans.

Improviseren vanuit melodie en akkoorden zijn standaard benaderingen in jazz improvisatie. Of je nou piano of saxofoon speelt, ballads of swing. In mijn jazz piano cursus neem ik ze stap-voor-stap met je door!

Jazz theorie en stijlkennis

Als je improviseert, jazz akkoorden speelt, solo of begeleiding leert, dan is stijlkennis belangrijk.

Je moet weten wat de kenmerken zijn van de Swing Jazz, de Bebop Jazz, Bossa Nova Jazz, Latin Jazz, Free Jazz, Contemporary Jazz, enzovoorts. Zorg ervoor dat je niet alleen jazz theorie, piano akkoorden en improvisatietools leert. Verdiep je ook in de stijlen en ontleed ze. Leer de gangbare technieken, manieren van improviseren, type akkoorden, ritmische patronen, en ga zo maar door. Als je die kennis in je hoofd en oren hebt zitten, kom je sneller tot nieuwe ideeën.

Waarom kennis van jazz stijlen?

Als je iets probeert te improviseren op piano, speel je meestal dingen die binnen je referentiekader liggen. Dus als je veel naar Bebop luistert is de kans groot dat jouw solo ook à la Bebop klinkt. Of dat je naar die specifieke sound gaat zoeken en dus bepaalde opties bij het oefenen meeneemt en andere opties uitsluit. Houd je van Bill Evans dan is de kans groot dat je onbewust gaat zoeken naar de klank van Bill Evans’ akkoorden.

Dus luister naar zoveel mogelijk stijlen en pianisten. Hoe meer kennis, hoe beter. Dat houdt je blik open en verruimt je mogelijkheden.

Volg niet alleen je smaak

Belangrijke tip: onderscheid bij het luisteren tussen je smaak en studie.

Je moet in staat zijn om naar bepaalde muziekstijlen te luisteren om er iets van te leren, ook wanneer het niet je smaak is. Je kan altijd algemene principes of technieken eruit halen en die loskoppelen van de specifieke stijl. Je kan ze vervolgens toepassen binnen datgene wat jij wél mooi vindt.

Met andere woorden: al houd je niet van Bill Evans’ of Keith Jarretts muziek, hun technieken kun je ook toepassen buiten hun stijl. Zelfs buiten de jazz muziek. Denk maar aan gospel, world music en pop. Luister dus naar verschillende jazz stijlen en artiesten voor een breed referentiekader.

Tips:

  • Jazz documentaire van Ken Burns ‘The History of Jazz’ op DVD. Dat geeft je een overview van de jazz in beeld en geluid.
  • Het boek ‘The History of Jazz’ van Ted Gioia. In 2021 is er een derde editie uitgekomen van dit standaardwerk. Check bol.com.
History of Jazz Ken Burns DVD Harmanus Music

History of Jazz DVD

10 tips voor luisteren naar jazz muziek en bekende jazz pianisten!

Oké waar te beginnen met luisteren naar jazz muziek, in het bijzonder jazz pianisten?

Hieronder vind je een paar tips in semi historisch-chronologische volgorde. Zoek ze bijvoorbeeld op op YouTube of Spotify. Alle artiesten zijn toppers op hun gebied. Vaak spelen ze in verschillende genres dus de verdeling in de genres is niet zo zwart-wit.

  1. Stride & Swing Jazz 30’s: James P. Johnson, Fats Waller & Count Basie, Duke Ellington en de vroege Oscar Peterson
  2. Bebop Jazz 40’s: Thelonious Monk, Bud Powell
  3. Cool Jazz / Modal Jazz: Bill Evans op het album Kind of Blue van Miles Davis
  4. Electronic Jazz en Fusion: Chick Corea
  5. Soul Jazz / Post Bop / Funk Jazz: Herbie Hancock
  6. Free Jazz: Cecil Taylor
  7. Latin Jazz: Michel Camilo (Cubaans) en Eliane Elias (Braziliaans)
  8. R&B Neo Soul Jazz: Robert Glasper (Hip-hop) en Cory Henry (Gospel)
  9. World Music Jazz: Shai Maestro (Joods-Arabische Jazz) en Tigran Hamasyan (Armeens-klassiek-EDM Jazz)
  10. Postmodern Contemporary Jazz: Esbjörn Svensson, Keith Jarrett, Brad Mehldau en Taylor Eigsti

Wil je je verdiepen in jazz piano?

Ik bied je een complete online cursus jazz akkoorden, begeleiden en jazz piano solo aan. De énige jazzcursus in Nederland!

  • Stap-voor-stap op je eigen tempo
  • 24/7 onbeperkt levenslang toegang
  • Van pianotechnieken tot stijlkennis
  • Van rustige ballads tot swing jazz
  • Van Bill Evans tot Keith Jarrett
  • Inc. mijn persoonlijke begeleiding!

“HEERLIJK om een online cursus te zien met structuur erin! Logische opbouw van de leerstof, de leerstof volgt elkaar op, lesmateriaal wordt steeds in eenzelfde format aangeboden, de site is overzichtelijk (makkelijk de lessen te vinden) en goede kwaliteit van de lesssen. Blijf dit vooral zo aanbieden Roy!”

Michel Meijer (54 jr.)

“(Roy)Harmanus Music biedt wat je op de Nederlandse markt niet vindt via on-line les methodes. Veel video’s met begeleidende sheets aan info, songs, akkoorden etc..etc.. Hij dringt meteen door tot het hart van de potentiele muzikant. Het is een heel gedegen en goed uitgedachte kennismaking met de jazzcursus, goed uitgelegd. Beeld en materiaal allemaal piekfijn in orde, top of the bill, en zo gebracht dat je verder wilt. Ik ben nu al erg blij ermee. Ruim het geld waard. Dit is de plek waar je moet zijn!”

Raymond van de Vorst (53 jr.), Leerling piano

“Ik ben mega te spreken over de manier van lesgeven en de betrokkenheid. Wát een aanrader. Roy heeft veel ervaring en zijn muzikale kennis is ontzettend groot. Hij is oprecht (!) geïnteresseerd in jou en je proces en zal je hierin ook blijven stimuleren. Ik wilde mijn muzikaliteit nog breder ontwikkelen. Nog geen moment spijt van gehad.”

Fleur Janssen (23 jr.), zangdocente

Mijn achtergrond

Ik ben Roy Harmanus, pianoleraar en pianist.

  • Conservatorium-gediplomeerd klassiek en jazz piano.
  • Post-hbo specialisatie Muziektheorie.
  • Gastdocent Piano Fontys Conservatorium.
  • Meer dan 15 jaar ervaring en 1000+ leerlingen, jong én oud.
  • Uitvoerend pianist op jazz, klassieke én poppodia.
Harmanus Music Wie ben ik