Moduleren van C naar D: hoe doe je dat?

Muziektheorie | 8 juli 2020 | Roy Harmanus | Leestijd: 4 minuten

Stel je speelt een liedje in C. Je wilt vervolgens een deel van het lied één hele toon hoger spelen, dus in D. Dat deel kan bijvoorbeeld het refrein zijn. Maar je wilt nog een mooi akkoord ertussen om je overgang of modulatie mooier en soepeler te maken. Hoe doe je dat?

Er zijn veel manieren om te moduleren. En talloze akkoorden die je hierbij kan kiezen. Wil je een soort overview van wat modulatie precies is? En welke manieren van modulatie er zijn? Lees dan eerst mijn monsterblog “Wat betekent modulatie in de muziek?”.

Voor nu kies ik juist voor een praktische toepassing en een korte blog. Ik leg je daarom ook niet uit waarom deze toepassing goed klinkt. Dat scheelt een heleboel woorden aan muziektheorie. 

Maar eerst vertel ik je wat moduleren van C naar D precies betekent.

Wat betekent moduleren van C naar D?

Met de hoofdletter C wordt in de muziektheorie een majeur-toonsoort bedoeld. Anders zou er namelijk een kleine letter ‘m’ bij staan: Cm. En D wijst dus op de toonsoort D-majeur. Lees ook mijn monsterblog over ‘toonsoort’ als je deze technische term niet begrijpt.

Moduleren betekent dat je in een bepaald lied de toonsoort van dat lied verandert. Als een lied in de toonsoort C-majeur staat en je hebt het één keer in C-majeur gespeeld, dan speel je vervolgens een deel ervan in D-majeur. Dat deel van het lied klinkt dan één hele toon hoger dan de oorspronkelijke toonsoort.

Dus moduleren van C naar D betekent: je verandert binnen een lied de toonsoort C-majeur naar de toonsoort D-majeur.

Ik gebruik in dit blog als voorbeeld een erg populair akkoordenschema: | C | G | Am | F //. Anders gezegd: het 1e, 5e, 6e, en 4e akkoord in de toonsoort C-majeur. Dit kun je ook opschrijven in Romeinse cijfers (meer gangbare notatie): I – V – VI – IV.

Als ik die Romeinse cijfers in D omzet krijg je de akkoorden: D | A | Bm | G //.

Achter elkaar wordt het schema I – V – VI – IV in de toonsoort C en D als volgt:

C | G | Am | F | D | A | Bm | G //

Als je dit zo achter elkaar speelt, dan klinkt dit abrupt en plotseling. We noemen dat een plotselinge of koude modulatie. Wat je eigenlijk wilt is een soepele overgang tussen beide toonsoorten. dus een geleidelijke modulatie.

Precies dát ga ik je nu leren, in slechts 2 stappen.

Stap 1: Gebruik de V uit je nieuwe toonsoort

De nieuwe toonsoort is natuurlijk D-majeur. Het 5e akkoord in D-majeur is een A-majeur. Dat akkoord plaats je gewoon tussen beide schema’s en voilà: je hebt al gemoduleerd.

Het schema is nu:

C | G | Am | F | A | D | A | Bm | G //

Hoe speel je dat A-akkoord op de piano?

Met je rechterhand speel je het A-akkoord (de 3 tonen a + c# + e) en met je linkerhand de toon ‘a’. Zo sluiten het akkoord en de bijbehorende bas naadloos op elkaar aan. 

Hoewel je er nu al bent wat betreft je modulatie, kan het nog ietsjes beter.

Stap 2: Speel de IV over de V (IV/V)

Speel met je linkerhand de toon ‘a’ zoals je geleerd hebt bij stap 1. Maar speel nu met je rechterhand het G-akkoord. Anders gezegd: Je speelt het 4e akkoord in de toonsoort D-majeur met je rechterhand en de 5e toon in de toonsoort D-majeur in je linkerhand. Nog korter gezegd: Je speelt een 4 over 5. In Romeinse cijfers: een IV over V.

In een akkoordnotatie schrijf je dat op als: G / A. Wat er links van de slash staat is het akkoord en wat er rechts van de slash staat is de bastoon. In een band betekent dit dat bijvoorbeeld de gitarist het G-akkoord speelt en de bassist de toon ‘a’. Als je bladmuziek of akkoordenschema’s op internet bekijkt ben je vast en zeker zo’n slash-teken tegengekomen. Nu weet je meteen ook wat dat betekent!

Zo ziet het schema in akkoordnotatie er nu uit: C | G | Am | G | G/A | D | A | Bm | G //

Klinkt het goed?

Zoals eerder gezegd leg ik je niet uit waarom dit goed klinkt. Ik wil het vooral praktisch houden. Hopelijk heb je nu in ieder geval wél een mooie optie geleerd om te moduleren van C naar D.

Weet je nu meer door dit blog?

Ik ben Roy Harmanus, pianist, pianodocent en componist. In mijn blogs deel ik gratis mijn kennis om je vooruit te helpen.

Weet je nu door mijn blog meer of heb je vragen? Geef dan een like, doe een share of plaats onderaan een reactie.

Mocht je op zoek zijn naar privé pianoles, een online piano-akkoorden cursus of muziektheorieles, dan help ik je uiteraard ook graag verder!

Deze blogs wil je niet missen!

Wat betekent toonsoort in de muziek?

Muzikanten zeggen wel eens: "We spelen in de toonsoort C" of "kunnen we het stuk niet een toontje hoger spelen?" Wat bedoelen ze met 'toonsoort'? Hoe weet je in welke 'toonsoort' een muziekstuk staat? En wat heb je eraan?

Wat betekent modulatie in de muziek?

Modulatie is een verandering van de toonsoort en de term valt onder muziektheorie. Er zijn drie soorten modulaties: diatonisch, chromatisch en enharmonisch. In dit blog leg ik je meer daarover uit.

Piano spelen: hoe vaak moet je oefenen?

Hoe vaak moet je oefenen? Dat is lastig te beantwoorden. Dat hangt namelijk van veel factoren af en kan voor iedereen weer anders zijn. Ik geef je in dit blog globale adviezen voor beginners, gevorderden en professionals.

Hoe kan ik je helpen?

Privé Pianoles

  • Nieuw: Skypeles ook mogelijk
  • Persoonlijke aandacht, géén groepsles
  • Lessen zijn persoonlijk op maat
  • Verschillende genres: pop, jazz en klassiek
  • Verschillende richtingen: methode, noten en stukken
  • Antwoord op vragen buiten de les
  • Les op een topkwaliteit vleugel

“Hij let ook op kleine details en stimuleert je buiten de piano om muziek ook onderdeel te laten zijn van je dagelijks leven door te luisteren, je erin te verdiepen en het te voelen.”

Peter-Paul Kurstjens

Pianoles Online

  • Verschillende cursussen & niveaus
  • In je eigen tijd & op je eigen locatie
  • Handige PDF werksheets & FAQ
  • Easy-to-use digitale leeromgeving
  • Topkwaliteit video’s

“Het feit dat Roy is gestudeerd in de lichte en klassieke muziek maakt hem tot een zeer veelzijdige docent. Hij heeft veel theoretische kennis, en speelt zelf natuurlijk fantastisch.”

Nanny Kramers

Muziektheorie en solfège

  • 1-op-1 training solfège & theorie
  • Melodie-, harmonie- en ritmedictee’s
  • Voorbereiding toelatingsexamens
  • Gestructureerd lesplan op maat
  • Handige tools en ezelsbruggetjes

“Roy heeft me (als drummer!) uitstekend voorbereid voor het toelatingsexamen solfège aan het Rotterdams Conservatorium. Uiteindelijk behaalde ik een 8.8.”

Rens van den Akker

Privé Pianoles

  • Nieuw: Skypeles ook mogelijk
  • Persoonlijke aandacht, géén groepsles
  • Lessen zijn persoonlijk op maat
  • Verschillende genres: pop, jazz en klassiek
  • Verschillende richtingen: methode, noten en stukken
  • Antwoord op vragen buiten de les
  • Les op een topkwaliteit vleugel

“Hij let ook op kleine details en stimuleert je buiten de piano om muziek ook onderdeel te laten zijn van je dagelijks leven door te luisteren, je erin te verdiepen en het te voelen.”

Peter-Paul Kurstjens

Pianoles Online

  • Verschillende cursussen & niveaus
  • In je eigen tijd & op je eigen locatie
  • Handige PDF werksheets & FAQ
  • Easy-to-use digitale leeromgeving
  • Topkwaliteit video’s

“Het feit dat Roy is gestudeerd in de lichte en klassieke muziek maakt hem tot een zeer veelzijdige docent. Hij heeft veel theoretische kennis, en speelt zelf natuurlijk fantastisch.”

Nanny Kramers

Muziektheorie en solfège

  • 1-op-1 training solfège & theorie
  • Melodie-, harmonie- en ritmedictee’s
  • Voorbereiding toelatingsexamens
  • Gestructureerd lesplan op maat
  • Handige tools en ezelsbruggetjes

“Roy heeft me (als drummer!) uitstekend voorbereid voor het toelatingsexamen solfège aan het Rotterdams Conservatorium. Uiteindelijk behaalde ik een 8.8.”

Rens van den Akker

Laat een reactie achter!

5 1 stem
Artikelbeoordeling