Alle 7-akkoorden uitgelegd én septiem akkoorden overzicht
7 akkoorden – ‘septiem akkoorden’ genoemd – kom je vaak tegen als je akkoordsymbolen leest. Je ziet dan op je bladmuziek of songtekst akkoordsymbolen als Cmaj7, Am7 en G7 boven de notenbalk of liedtekst staan.
Hoe moet je die symbolen begrijpen? Wat zijn de belangrijke septiem akkoorden die je zeker moet leren? En hoe bouw je zelf een septiem akkoord?
Je vindt hier alle antwoorden én een compleet overzicht van de belangrijkste septiem akkoorden in chronologische volgorde. Volledig geïllustreerd met foto’s van piano(toetsen).
N.B. Voor dit blog heb je enige voorkennis nodig. Lees dan mijn blogs met illustraties van alle majeur en mineur akkoorden (drieklanken) en majeur en mineur toonladders. Lees mijn algemene pagina over piano akkoorden en voor extra info: de toepassing van septiem akkoorden bij jazz akkoorden.
Heb je vragen? Plaats dan onderaan een reactie.
Zoek je een cursus waarin je dit allemaal leert? Bekijk mijn online pianoles cursus pop of jazz.
1. Wat zijn 7 akkoorden (septiem akkoorden)?
Wanneer er een 7 bij een akkoord staat, moet je een extra toon toevoegen aan het akkoord. Het gaat dan om de 7e toon, geteld vanaf de grondtoon van het akkoord.
Bijvoorbeeld: In een C-akkoord is de toon ‘c’ de grondtoon. De toon ‘b’ is de 7e toon, geteld vanaf c. Cmaj7 betekent dus een C-majeur drieklank met de toon b toegevoegd. Dat wordt: c + e + g + b. Zie figuur 1.
Figuur 1. C majeur 7
De 7e toon is in de muziek een ‘interval’ (= toonafstand) dat je ‘septiem’ noemt. Er zijn twee type septiemen: grote en kleine septiemen. Een kleine septiem noem je ook wel ‘verlaagde septiem’. Ieder septiem akkoord bestaat uit een drieklank met een grote of kleine septiem.
Voor het begrijpen van een septiem akkoord moet je dus 3 dingen kennen:
- Verschillende drieklanken kennen zoals majeur, mineur, verminderd, overmatig, sus2 en sus4.
- Weten hoe je grote en kleine septiemen bij een drieklank vindt.
- Weten welke combinaties tussen drieklanken en septiemen gelden bij de verschillende akkoordsymbolen. Dat staat namelijk niet in het akkoordsymbool beschreven. Die ‘regels’ moet je gewoon weten. Daarbij zijn er verschillende akkoordsymbolen voor hetzelfde akkoord in omloop. Wat het helaas niet overzichtelijker maakt.
We kijken eerst naar hoe je een grote en kleine septiem vindt.
2. Hoe vind je snel een grote septiem en kleine septiem?
Voor het vinden van grote en kleine septiemen, heb je verschillende manieren. De snelste en meest eenvoudige manier gaat als volgt: Tel vanaf de grondtoon van het akkoord 1 of 2 pianotoetsen (zowel zwarte als witte toetsen) naar beneden.
- Grote septiem = Ga vanaf de grondtoon 1 pianotoets naar beneden. Neem een C akkoord. De toon c is de grondtoon. Ga je vanuit de toon c één pianotoets naar beneden, dan kom je op de toon ‘b’ uit. Bij een G akkoord is de grote septiem een ‘f#’ en bij een F-majeurakkoord een ‘e’.
- Kleine septiem = Ga vanaf de grondtoon 2 pianotoetsen naar beneden. Ga je vanuit de toon c twee pianotoetsen naar beneden, dan kom je op de toon ‘bes’ uit. Bij een G akkoord is dat een ‘f’. Bij een F akkoord een ‘es’.
Figuur 2. Septiemen
3. De vijf belangrijke septiem akkoorden uitgelegd: maj7, m7, 7, m7b5 en dim7
Er zijn minimaal 15 verschillende septiem akkoorden. Elke gangbare drieklank kan je immers combineren met een kleine of grote septiem. Verderop in dit blog leer je ze allemaal. Maar in de praktijk kom je meestal slechts vijf typen tegen. Dus het is handig en efficiënt om die vijf eerst te leren.
Het gaat om de volgende vijf belangrijke septiem akkoorden: maj7, m7, 7, m7b5 en dim7.
N.B. Let erop dat eenzelfde septiem akkoord met verschillende akkoordsymbolen genoteerd kan worden. Die verschillende opties vind je hieronder bij ieder akkoord tussen de haakjes.
1. Majeur 7 akkoord (symbool: maj7, ma7, ∆)
Een ‘majeur 7’ betekent een majeur drieklank met een grote septiem.
C-majeur7 = c + e + g +b
G-majeur7 = g + b + d + f#
2. Dominant 7 akkoord (symbool: 7)
Een ‘7 akkoord’ noem je een ‘dominant septiem akkoord’. Het gaat hier om een septiem akkoord waarbij alleen een 7 bij de letter staat: C7 of F7. Het betekent een majeur drieklank met een kleine septiem. Het verschil tussen een Cmaj7 en C7 zit hem dus in de septiem en niet de drieklank.
C7 = c + e + g + bes
G7 = g + b + d + f
3. Mineur 7 akkoord (symbool: min7, mi7, m7, -7)
Een ‘mineur 7’ betekent een mineur drieklank met een kleine septiem.
C-mineur7 = c + es + g + bes
G-mineur7 = g + bes + d + f
4. Half verminderd 7 akkoord (symbool: m7b5, ø of ø7)
Een ‘half verminderd 7’ betekent een verminderde drieklank met een kleine septiem.
Heel af en toe noemt men dit akkoord een ‘half dim7 akkoord’. Het woord ‘dim’ is gewoon een afkorting voor het Engelse woord ‘diminished’, wat verminderd betekent.
Het woordje ‘half’ betekent dat dit akkoord voor de helft is verminderd. Met andere woorden: alleen de drieklank is verminderd. De kleine septiem blijft ongewijzigd. Daarin verschilt het van een ‘volledig verminderd 7 akkoord’ waarbij je ook de kleine septiem verlaagt. Ook wel ‘dim7’ genoemd.
Cm7b5 = c + es + ges + bes
Gm7b5 = g + bes + des + f
5. Volledig verminderd 7 akkoord (symbool: dim7, °7)
Een ‘(volledig) verminderd 7 akkoord’ betekent een verminderde drieklank met een verminderde septiem. Dat betekent dat de septiem niet één keer maar twéé keer is verlaagd. Vanuit de grondtoon c kom je dan op de toon ‘a’ uit. Je noemt het niet ‘a’, maar ‘beses’. Dus een b met twee mollen. Anders is het theoretisch niet duidelijk dat je de septiem ‘dubbel verlaagd’ hebt.
Het verschil tussen ‘half dim7’ en ‘dim7’ zit hem dus in de septiem en niet de drieklank. Bij een half dim7 heb je een kleine septiem. Bij een dim7 heb je een kleine septiem die verlaagd is, oftewel een ‘verminderde septiem’. In de uitspraak kun je het woord ‘volledig’ voor het gemak weglaten.
Cdim7 = c + es + ges + beses
Gdim7 = g + bes + des + fes (in feite een ‘e‘, maar je noemt het ‘fes’)
De tekst gaat hieronder verder…
4. Alle overige septiem akkoorden vinden?
Zoals gezegd zijn er meer septiem akkoorden dan alleen de bovengenoemde vijf.
Een septiem akkoord is gewoon ‘een drieklank’ met een ‘grote of kleine septiem’ erbij. Als je dat begrijpt én je kent veel drieklanken, dan kun je zelf allerlei combinaties maken. Je moet alleen nog wel de bijbehorende akkoordsymbolen begrijpen en kunnen noteren. Daar zijn 3 regels voor die je moet weten.
Hieronder vind je de 3 regels mét de septiem akkoorden die tot nu toe nog niet behandeld zijn.
Notatieregel 1: bij een maj7 of 7 met een verminderde of overmatige kwint schrijf je eerst de 7 en dan pas verminderde kwint (symbool: b5) of overmatige kwint (symbool: #5) erna. Bijvoorbeeld:
C7b5 = c + e + ges + bes
Cmaj7b5 = c + e + ges + b
C7#5 = c + e + g# + bes
Cmaj7#5 = c + e + g# + b
Notatieregel 2: bij de twee suspended-drieklanken (sus2 of sus4) schrijf je eerst de 7 en dan pas sus2 of sus4 erachter. Bijvoorbeeld:
C7sus2 = c + d + g + bes
Cmaj7sus2 = c + d + g + b
C7sus4 = c + f + g + bes.
Cmaj7sus4 = c + f + g + b
Notatieregel 3: een mineur of dim. drieklank met een grote septiem gebruik je een / teken. Bijvoorbeeld:
Cmin/maj7 = c + es + g + b
Cdim/maj7 = c + es + ges + b
De tekst gaat hieronder verder…
5. Compleet overzicht van alle septiem akkoorden met pianofoto’s
Hieronder vind je in chronologische volgorde een compleet overzicht van alle septiem akkoorden.
N.B. zwarte toetsen worden als een mol (b) of kruis (#) benoemd. De zwartetoetsakkoorden staan hieronder in mollen genoteerd met het kruis tussen haakjes. Dus zoek je een G#7 akkoord? Kijk dan bij Ab7!
C: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Db (C#): majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
D: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Eb (D#): majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
E: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
F: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Gb (F#): majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
G: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Ab (G#): majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
A: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Bb (A#): majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
B: majeur 7, 7, mineur 7, m7b5, dim 7
Was dit blog waardevol?
In mijn blogs deel ik gratis mijn kennis. Heb je een vraag of reactie? Plaats die dan onderaan dit blog in de commentsectie. Daar help ik je graag verder!
Ik ben Roy Harmanus, pianoleraar, pianist & gastdocent-conservatorium. Bekijk mijn online pianoles cursus of privé pianoles Tilburg.
Deze blogs wil je niet missen!
Alle 7-akkoorden uitgelegd én septiem akkoorden overzicht
Uitleg en een handig piano-overzicht van septiem akkoorden, in chronologische volgorde.
Alle toonladders in majeur en mineur met piano vingerzetting
Compleet overzicht van alle 12 majeur en 12 mineur toonladders met vingerzettingen.
Alle 12 Majeur en mineur piano akkoorden in één overzicht!
Compleet overzicht van alle 12 majeur en 12 mineur piano akkoorden.
8 tips om effectief toonladders te oefenen op de piano
Hoe oefen je het beste toonladders op de piano? Zodat je techniek én inzicht verbetert en ook nog saaiheid voorkomt? Ik geef je 8 tips voor een complete oefening.
De 4 populairste akkoorden in popmuziek (piano akkoorden schema)
Leer met slechts 4 akkoorden honderden popliedjes spelen! In dit blog geef ik je precies die 4 akkoorden die je nodig hebt!
Alle kerktoonladders praktisch en visueel uitgelegd
Uitleg en een handig overzicht van kerktoonladders (modi)
Gratis bladmuziek online downloaden
In dit blog vind je goede websites waar je gratis bladmuziek kunt downloaden.
Noten leren lezen voor beginners (websites en apps)
Wil jij noten lezen of bladmuziek lezen oefenen? Hier vind je handige websites en 3 apps voor beginners. Op je eigen tijden en tempo!
Handige websites voor Muziektheorie en Solfège
De beste websites voor solfège en muziektheorie. Ook met goede trainingen en muziekopdrachten die je zelfstandig kunt doen.
Alle 7-akkoorden uitgelegd én septiem akkoorden overzicht
Uitleg en een handig piano-overzicht van septiem akkoorden, in chronologische volgorde.
Heel duidelijke uitleg over septiem akkoorden. Heel waarde
hier zat ik al een hele tijd mee in de knoop.
Bedankt voor deze info, maar nog pas in het begin pedalsteel ,en 75 jaar
Beste Harmanus,
Hartelijke dank voor deze uitleg betreffende akkoorden.
Ik speel vanaf zeer jongs af aan accordeon, daarna cello, viool en contrabas gespeeld. Nu ik contrabas speel in een Jazz-combo word ik weer opnieuw enthousiast om te leren improviseren met viool in de Jazz. Dit blijft lastig op viool, alhoewel ik me op de accordeon wel zou redden! Maar het liefst zou ik vioolspelen in de Jazz-wereld. Deze uitleg van U gaat mij vast helpen, tot zover hartelijke dank.
Saluti e Ciao
Giovanni
Ben gepensioneerd trompet docent en zoek geschikt materiaal voor een paar leerlingen die richting singer/songwriter en/of improvisatie willen gaan en waarin ik ze graag (pro deo) wil ondersteunen.
Mooie website b.t.w.!
Roy excelleert erg met uitleg, wetenschappelijk Jip en Janneke uitgelegd. Ook zijn website van min of meer begin in ,(pop)akkoorden tot jazz, zit zo in elkaar. Check it, jaren lang plezier van, net als ik en vele anderen.
Ik heb 3 noten die een accoord vormen. Maar welk.? Klinkt nogal jazzy/rock en septiem. Past in C -scale.
Vooral een (dominant) overgangsaccoord. Wat is het ? (Ik denk eb of c is de grondtoon)
Eb-G-A.