4 soorten modulaties van toonsoorten (Harmonieleer)
by on juli 5, 2018 in Muziektheorie

Modulaties voor het vak ‘Harmonisch Horen Klassiek’ (samenvatting voor conservatoriumstudenten)

Hieronder geef ik een overzicht van 4 mogelijke manieren van moduleren (veranderen van toonsoort).

Dit overzicht is bedoeld voor conservatoriumstudenten!

1. Modulatie naar Dominant (diatonisch)

 Spilakkoorden Voorbeelden
Imaj > VmajVI6 = II6C: I – V7 – VI – [VI6 = II6] – I6/4 – V – I: G
Imaj > VminVI6md = II6NC: I – V7 – VImd – [VI6md = II6N] – I6/4 – V – I: Gm
Imin > VminVI6 = II6NCm: I – V7 – VI – [VI6 = II6N] – I6/4 – V – I: Gm
*Imin > VmajVI6 = II6NCm: I – V7 – VI – [VI6 = II6N] – I6/4 – V – I: G

 

2. Modulatie naar Subdominant (diatonisch)

 Spilakkoorden Voorbeelden
Imaj > IVmajII = VIC: I – (V7)>iv – [II = VI] – IV – V – I: F
*Imaj > IVminIIN = VIC: I – (V7)>iv [IIN =

V7 –      VI] – IV – V – I: Fm

*Imin > IVmaj(V7)>iv = V7 voor VICm: I – [ (V7)>iv =

V7 –          VI] – IV – V – I: F

*Imin > IVmin(V7)>iv = V7 voor VImdCm: I – [ (V7)>iv =

V7 –          VImd] – IV – V – I: Fm

 

3. Modulatie naar Parallel (diatonisch)

 Spilakkoorden Voorbeelden
*Imaj > VIminII = IVC: I – (V7)> [II = IV] – I6/4 – V – I: Am
*Imin > IIImajIV = IICm: I – (V7)> [IV = II] – II6 – V – I: Eb

 

4. Modulatie met VII7 als spilakkoord (enharmonisch)

 Spilakkoorden Voorbeelden
Imaj/min > bIIImaj/minVII7 = VII2 > I6/4C: I – [VII7 = VII2] – I6/4 – V – I: Eb
Imaj/min > oIVmaj/minVII7 = VII4/3 > I6C: I – [VII7 = VII4/3] – I6 – IV – V – I: F#
Imaj/min > VI maj/minVII7 = VII6/5 > I of I6C: I – [VII7 = VII6/5] – I6 – IV – V – I: A

 

Harmanus Music | 0683251008 | info@harmanusmusic.com